donderdag 31 augustus 2017

Verven met vlierbessen

Verven met vlierbessen

Ik had al zoveel gezien en gelezen over wol verven met planten, dat ik er zin in kreeg, om het ook eens te gaan proberen.
Maar, zoals altijd bij mij met iets nieuws, durfde ik dat niet goed.
Stel, dat het helemaal mislukt, zonde van mijn wol.
Welk voorbeitsmiddel moet ik gebruiken, welke verhoudingen moet ik precies gebruiken, en moet ik nabeitsen!
Zoveel vragen nog.
Tot vorige week.
Op weg naar het ziekenhuis, wij gaan altijd op de scooter, zagen we zoveel vlierbessen langs de weg staan, die moesten mee op de terugweg!!!!
Een schaartje zat in het stomatasje van mijn man, dus op de terugweg, overal waar de vlierbessen stonden, even gestopt en de bessen eraf geknipt.
Gelukkig hebben we altijd wel een tasje bij ons en daar gingen de vlierbessen in.
Dat was ook wel nodig, want de kleurstof van de bessen die open sprongen, was geweldig heftig! Onze handen leken wel helemaal bebloed.
Thuis gekomen aluin besteld, want de drogist verkoopt het niet meer, en toen dat binnen was , kon ik aan de slag.

Eerst de lontwol, 140 gram, in water gedaan en de hele nacht laten staan.
De volgende dag de aluin afgewogen en in heet water gemengd en toen in de pan met de uitgeknepen lontwol, opwarmen tot 90 graden en zo houden, tot er een uur voorbij is. Van tevoren had ik de vlierbessen al gekookt!



Dus nu de wol in de kleurstof gedaan


 en weer tot 90 graden heet zien te houden, ook ong. 1 uur en daarna in de pan laten afkoelen.
Toen gespoeld met water en een beetje azijn, om de kleur goed vast te houden.
en dan naar buiten drogen


Toen zag het er zo uit.
Had het roder van kleur verwacht, maar vind dit ook mooi.


Nog een keer 140 gram wol gedaan in de kleurstof die overbleef met deze kleur als resultaat




Heel zacht lila geworden. Ook mooi.
Ben nu aan het spinnen, lekker dun, en dan kijken wat we ervan gaan haken of breien.

Wordt vervolgd!

1 opmerking: